La Charité-sur-Loire



De middeleeuwse stad La Charité-sur-Loire, gelegen aan de Loire en omringd door stadsmuren, is vooral bekend om zijn priorij van de orde van Cluny. Dit benedictijnse klooster, gesticht in 1059, staat met de priorij van de orde van Cluny als "etappeplaats op de route naar Compostella" op de UNESCO lijst van werelderfgoed, en is een opmerkelijk voorbeeld van de Bourgondische romaanse kunst. Uit zijn verleden als belangrijk kloostercentrum zijn vele overblijfselen te vinden.



Bewonder de OLV priorijkerk, een architecturaal juweel in clunystijl uit de 11de en 12de eeuw, het Heilige Kruis (Sainte-Croix) klokkentoren, de kloostergebouwen – kapittelzaal, kloostergang uit de 18de eeuw, monnikenkelder, verblijf van de geestelijke -, maar ook de Benedictijnse tuin waar de ruïnes van de voormalige Heilige Laurentiuskerk bewaard worden. Maak een wandelingetje rond de priorij en ga op ontdekking uit in de historische wijk, met zijn schilderachtige straatjes, doorgangen en trappen, de middeleeuwse stadswallen en de verschillende boekenwinkeltjes.



Boekhandelaars, tweedehands boekenverkopers, kalligrafen, verluchters en boekbinders maken van La Charité-sur-Loire een ware boekenstad... Een bestemming bij uitstek voor literatuurliefhebbers, en verzamelaars van oude boekwerken!
Er worden in de stad het hele jaar door vele boekevenementen georganiseerd, zoals het woordfestival (festival du mot) in juni, beurs voor oude- boekwerken en bladen





Musée Rolin Autun


Detail uit en Gallo-Romeins mozaïek, Musée Rolin in Autun

Het Musée Rolin is gedeeltelijk gevestigd in een vleugel van het vijftiende-eeuwse herenhuis van Nicolas Rolin (zie Beaune). Het hoofdgebouw van deze woning is echter vervangen door een negentiende-eeuws bouwwerk, Hôtel Lacomme genoemd.
De museumobjecten dateren uit de oudheid tot en met de 20e eeuw. De belangrijkste collecties, zowel wat kwaliteit als kwantiteit betref, stammen echter uit de oudheid en de middeleeuwen. Er zijn Gallische en vele Gallo-Romeinse objecten te bewonderen, zoals beeldhouwwerken en mozaïeken.



Gallo-Romeinse sarcofaag, Musée Rolin te Autun

Het beroemdste museumobject is de verzoeking van Eva, een Romaans beeldhouwwerk dat wordt toegeschreven aan Gislebertus. Afgebeeld is een sensuele Eva die de appel plukt.
Dit schitterende en befaamde beeldhouwwerk is in 1856 ontdekt in een muur van de St. Lazere. Er zijn meer kunstschatten uit deze kerk in het museum ondergebracht, zoals fragmenten van de graftombe van de H. Lazarus. Het museum beschikt ook over goed geconserveerde Vlaamse en Franse primitieven.
De renaissance en barok zijn eveneens vertegenwoordigd, zij het niet door bijzonder opmerkelijke kunstobjecten.
Er zijn ook enkele schilderijen uit de twintigste eeuw te zien, waaronder werk van Maurice Denis. De verzoeking van Eva, ca 1130, Gislebertus, Musée Rolin in Autun


De verzoeking van Eva, ca 1130, Gislebertus, Musée Rolin in Autun


Kathedraal St.-Lazare Autun
Het timpaan met het laatste oordeel



Gislebertus: Het timpaan met het laatste oordeel in de Kathedraal van Autun

Het laatste oordeel op dit timpaan is zeer expressief weergegeven. De uitgerektheid van de figuren draagt daaraan bij. Het maakt de figuren onstoffelijk en vergroot hun reikwijdte. Goed en kwaad zijn duidelijk tegen elkaar afgezet. Dit is goed te zien op de onderstaande foto, waarop een detaille met het wegen der zielen is afgebeeld. Aan de rechterkant staan angstaanjagende duivels. Ze staan in schril contrast tot de serene engel, Michäel, aan de linkerkant. De duivels hebben overwegend menselijke kenmerken, aangevuld met dierlijk, zoals bv. klauwen en staarten. Hun expressieve verschijningsvorm is o.a. te danken aan de grote muilen en het lijnenspel. De duivels zijn met scherpe en hoekige lijnen weergegeven terwijl de heiligen met zachte en golvende lijnen zijn afgebeeld.


Het timpaan met het laatste oordeel; detail met het wegen der zielen

Uiterst rechts, in het timpaan, is de muil van de hel afgebeeld. Een duivel staat op het punt enkele ontredderde mensen naar binnen te trekken, terwijl een ander klaarstaat om een verdoemde in de bovenste muil te gooien. Het hemelse Jeruzalem bevindt zich uiterst links. Het hemelse rijk is door bogen, die architectuur verbeelden, uitgebeeld. Onder deze bogen bevinden zich de uitverkorenen. Een engel helpt een dode het hemelse rijk te betreden. Tussen het hemelse Jeruzalem en Christus zijn de acht apostelen weergegeven. De persoon die met zijn rug naar de apostelen is gekeerd is Petrus.Hij bewaakt de poort naar het hemelse rijk. Hij is te herkennen aan de sleutel die hij over zijn schouder draagt. Boven Petrus en de apostelen troont Maria.
1689 Het timpaan met het laatste oordeel; detail met de weergave van het hemelse Jeruzalem.

Onder Christus zijn voeten staat; Gislebertus hoc fecit (vervaardigd door Gislebertus). Het zegt iets over de status van de kunstenaar dat het werk op zo’n dominante plaats is gesigneerd.



Romeinse monumenten Autun

Porte d’Arroux te Autun

De stadswallen behoren tot de best bewaard gebleven Gallo-Romeinse wallen uit de Romeinse tijd. Destijds waren ze voorzien van zo’n 53 torens. Vier poorten gaven toegang tot de stad. Twee poorten zijn redelijk goed bewaard gebleven, nml. de noordelijke doorgang, de Porte d’Arroux en de oostelijk gelegen Porte St. -André. Beide poorten hebben twee doorgangen voor wagens en twee voor voetgangers. De porte d’Arroux is mooier dankzij de proporties en de elegante bovengalerij die de toegangspoorten bekronen. De pilasters zijn voorzien van Corintische kapitelen. De Porte St. –André is vaak gerestaureerd, onder andere door Violet-Le-Duc. Beide poorten werden geflankeerd door twee torens. Één toren naast de Porte St. -André is bewaard gebleven. Deze toren is in de middeleeuwen verbouwd tot kerk.


Tempel van Janus

Een ander oud Romeins monument is de tempel "de Janus" die net buiten de stad Autun staat. Veel ervan is in de loop van de jaren vernield, maar hij staat er nog en nog wel in het midden van een veld. Twee van de oorspronkelijke vier muren van de tempel zijn nog te bezichtigen.De tempel is gebouwd in de 1e eeuw als een aanbiddingsplaats voor het Romeinse volk. In de middeleeuwen noemde men hem Toren Genetoye.